Vallanhimo

Ihminen on eläin ja eläimillä on tapana hallita toisiaan. Laumalle syntyy johtaja ja johtaja saa asemastaan palkinnon. Joskus palkintona on vastakkaisen sukupuolen paritteluoikeus taikka polygamia. Nykyään tuo palkinto on raha ja asema.

Tämä inhimillinen palkintoa jahtaava käyttäytyminen vaivaa kaikenlaisia yrityksiä, toimialasta riippumatta.

”Yksi syy, mikä aiheuttaa kuppikuntia on ihmisten sairaalloinen vallanhimo”

Design filosofia tarjoaa tähän ratkaisua. Holokratia on malli jossa yrityksen perimmäinen funktio eli hallinta poistetaan. Isot hierarkiat puretaan ja yritys jaetaan pieniin soluihin, joissa on itsemääräämisoikeus. Tämä poistaa turhuuksia ja seurauksina on luovempia ja tuloksekkaampia lopputuotoksia, nopeammin. Aiheesta on kirjoitettu paljon ja siitä on johdettu erilaisia versioita ja malleja eri yrityksien käyttöön, mutta perusideassa on löytyy mielenkiintoinen ajatus. Nimittäin valta ja palkka.

Onko holokratia vastaus inhimilliseen vallanhimoon?

Kun ihmiset laitetaan pieniin tiimeihin, poistuu myös hierarkisuus. Jos hierarkisuus poistuu niin poistuu myös ”nousu” hierarkiassa. Mutta poistaako se siis myös ihmisen perinmäisen luonteen, eli vallanhimon? Tietty pienessäkin tiimissä on ”valtaa”, mutta isommassa on sitä enemmän.

Toinen mielenkiintoinen asia on palkka. Poistuuko tässä yhtälössä myös henkilöstön palkkojen kasvu? Yleensä ihmisten palkat nousevat kun tittelit, vastuut tai toimipaikka vaihtuu. Tässä holokratian mallissa jos ihmiset tekevät pienissä tiimeissä, saman vertaisina toisilleen, kuka saa enemmän palkkaa? Pienin tiimin oletettaisi tekevän myös aina samankaltaisia tehtäviä, vähän kuten tehtaassa. Miten palkka voisi kehittyä?

Miten design teoria vastaa? Te jotka toimitte näissä yrityksissä voisitteko avata miten näette vallan ja palkan teidän yrityksissä?